maandag 5 mei 2014

Zweven is leven!


Het thema 'pauzeren’ dat vandaag start bij Intermijn, wilden we eigenlijk ‘zweven’ noemen. We besteden deze week aandacht aan geest èn lichaam. Een goede balans tussen die twee is belangrijk tijdens het studeren, waar de Intermijners over niet al te lange tijd mee zullen starten. Verschillende workshops, waaronder meditatie en yoga, helpen de Intermijners ervaren hoe je je concentratie kunt verbeteren, hoe je beslissingen  meer op gevoel kunt nemen en hoe je met stress om kunt gaan.

Tijdens het schrijven van het programma van Intermijn, vroegen we feedback aan verschillende experts. Het woord ‘zweven’ bleek zulke verschillende associaties op te roepen dat we...
er gauw ‘pauzeren’ van hebben gemaakt. Want hoewel de definitie van het woord ‘zweven’ ‘in evenwicht zijn’ is, riep dit woord bij sommige mensen toch beelden op van vrouwen in grote paarse jurken met oorbellen in de vorm van houten olifantjes en een heleboel wierook… Dat was nu niet direct de bedoeling.

Zelf denk ik bij het woord ‘zweven’ aan het theaterfestival de Parade: zweven is leven. Het eerste rondje in ‘de zweef’ is voor mij het officiële startsein van de zomer. Hoog boven de grond, uitkijkend over al die vrolijke mensen in het mooie Utrecht en een beetje draaierig van de witte sangria èn de sterke meneer die onze stoeltjes zojuist een enorme zwieper gaf, begint mijn favoriete seizoen pas echt.

Omdat mijn ouders me van jongs af aan meenamen naar de Parade, heb ik er al behoorlijk veel rondjes zweven op zitten. En altijd denk ik op dat moment: alweer een jaar voorbij…! En in een split second schiet het afgelopen jaar aan me voorbij. Hoogtepunten, dieptepunten, verwachtingen, dromen en verlangens. Zweven is leven.

Of je het nu 'pauzeren' noemt of 'zweven', het gaat om erom dat je af en toe eens afstand neemt van je dagelijkse praktijk. Zweef er eens boven of maak een pas op de plaats. Zie ik je op 18 juli in het Moreelse Park?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten