vrijdag 2 mei 2014

Worden wie je bent. Of zijn wie je wordt.


De afgelopen weken hebben de deelnemers van Intermijn de basis gelegd voor hun persoonlijke visie. Een visie bestaat uit vier onderdelen: kernkwaliteiten, kernwaarden, een gewaagd doel en een hoger doel. Lastige materie, maar de Intermijners ontdekten stapje voor stapje steeds meer over zichzelf. Het fijne aan zo’n visie is dat het het maken van keuzes zo makkelijk maakt: een goede visie laat immers precies zien wat voor jou belangrijk is. ‘Vette shit’ concludeerden de Intermijners.



Toen ik mijn persoonlijke visie ontwikkelde, was ik (helaas!) al een paar jaar ouder. Ik werkte al enkele jaren enthousiast als docent, onderzoeker en schoolopleider op UniC. Ik werd mij bewust van wat ik nu ècht belangrijk vind en waar ik onderscheidend in kan zijn. De contouren voor wat later Intermijn zou worden steeds meer zichtbaar.



Om mijn visie scherper te krijgen, interviewde ik een aantal mensen over mijzelf. Toegegeven, een beetje ongemakkelijk was dit wel. ‘Ehm… kunnen we een kop koffie gaan drinken binnenkort? Ik wil het graag anderhalf uur over mezelf hebben.’  Toch herinner ik me deze gesprekken als zeer waardevol. Vragen als ‘wat zou je missen als we onze vriendschap zouden verbreken?’ of ‘wat vind je mijn slechtste eigenschap?’ stel je niet op een willekeurige avond in de kroeg of via de WhatsApp.



De Intermijners voerden een soortgelijke opdracht uit: zij bliezen het good old vriendenboekje nieuw leven in. Vragen als ‘wat is mijn lievelingsdier’ en ‘de liefste juf is…’ werden vervangen door vragen die de deelnemers nu, in deze fase van hun leven, graag door hun vrienden, ouders en collega’s beantwoord zouden zien. Het resultaat bestond uit complimenten, adviezen en bevestigingen waar nog vaak naar teruggebladerd wordt.



Heb jij een persoonlijke visie? En: word je wie je bent of ben je wie je wordt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten