donderdag 13 maart 2014

Wat verdien jij?

‘Wat verdien jij?’ vroeg ik de afgelopen dagen aan mensen uit mijn omgeving. Zoals ik al verwacht had, werd ik een beetje vreemd aangekeken en kreeg terug dat dit toch wel een hele persoonlijke vraag was. Daarna kreeg ik meestal toch een antwoord, vaak in afgeronde getallen: Euro’s.

Twee weken geleden zag ik een aflevering van het VPRO-programma ‘Tegenlicht’ met de jonge historicus Rutger Bregman. Een absolute aanrader! Tijdens deze aflevering over de noodzaak van een nieuwe utopie vertelde Bregman...
dat de kans groot is dat wij over een aantal jaren niet meer werken voor geld. Want: een standaard basisinkomen voor iedereen, ongeacht of je nu werkt of niet. Experimenten met het basisinkomen tonen aan dat dit idee grote kans van slagen heeft.

Dus: werken omdat het mág en niet omdat het moet. Dit zal zorgen voor een totaal andere relatie tot het fenomeen werk. De vraag is: wat wil je dán verdienen? Waardering? Uitdaging? Status? Erkenning? Ruimte om jezelf te ontplooien? Spanning? Avontuur? Gezelligheid? En: als jij morgen een basisinkomen zou krijgen, blijf je dan het werk doen dat je nu doet?

Al jaren ben ik fan van de website workisnotajob.com. Catharina Bruns en Sophie Pester laten op deze supertof vormgegeven site (ook niet onbelangrijk!) zien wat ‘werk’ je allemaal kan opleveren. Met inspirerende teksten zetten zij de bezoekers van hun site aan het denken over het werkende leven. ‘Don’t blame monday’ is een van mijn favorieten (immers: the monday is meestal not the problem…) net als ‘busy is the new happy’. 

Aanstaande dinsdag starten we bij Intermijn met het thema ‘verdienen’. Met een bedrijfsbezoek aan de Triodosbank (wat een geweldige film trouwens) en gastsprekers voor wie werk zeker meer is dan een ‘job’ proberen we de Intermijners te laten onderzoeken wat zíj willen verdienen.  Weet jij het al?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten