woensdag 26 maart 2014

Wat wil je leren?


Je zou het soms bijna vergeten, maar naast Intermijn heb ik nog een baan waar ik ook a Loth werk: ik geef drie dagen per week les aan toekomstig meesters en juffen op de pabo. En vandaag moet ik nakijken. Véél nakijken…. Hoewel dit niet tot mijn favoriete klusjes behoort, is dit nakijkwerk een feestje:
mijn studenten hebben een ‘leerarrangement’ gemaakt dat zij gaan uitvoeren in hun stageklas. Dit zijn korte projecten waarin de studenten onderwijs aanbieden dat zij zelf ontworpen hebben. Dat onderwijs is gebaseerd is op wat de kínderen willen leren. Ga er maar aan staan! Hoe ontdek je wat jouw kleuters willen leren? Wat zijn de favoriete vakken van groep acht? En hoe koppel je hier leerdoelen aan? 
 
Het gave van deze opdracht vind ik de uitnodiging om creatief te zijn. Veel studenten werken op hun stage uit methodes. Standaard lesboeken voor verschillende vakken die doorgewerkt worden omdat je er dan vanuit kunt gaan dat de gestelde doelen behaald worden. Logisch, zinvol maar niet altijd even uitdagend. Nu mogen (oké moeten) studenten onderzoeken wat hun leerlingen willen leren. Dat is soms best lastig. Kleuters blijken iedere dag een ander favoriet onderwerp te roepen waar ze over willen leren en wat doe je als ‘pauze’ het favoriete vak van groep 8 is?

Als er dan eenmaal een onderwerp gekozen is, worden er probleemstellingen bedacht door studenten. Tijdens de startactiviteit aan het begin van de projectweek wordt de probleemstelling gepresenteerd. Voor de minecraftfiguren in groep 3 blijkt de hun digitale wereld niet meer toereikend, in Werkendam blijkt er tot grote verbazing van de juf geen kinderboek over Werkendam in oorlogstijd te zijn en in groep 1b vinden de prins (de meester van groep 5) en de prinses (de juf van groep 8) elkaar niet mooi/stoer genoeg om te gaan trouwen. Hoe lossen we dit op?

Samen met de kinderen bedenken onze studenten een oplossing voor het probleem. Een minecraftwereld (op schaal!) knutselen, zelf onderzoek doen naar de geschiedenis van je eigen woonplaats en daar een boek over schrijven of een mooie jurk en een stoer schild voor de prins en prinses maken zodat ze uiteindelijk toch verliefd op elkaar kunnen worden. 

Wat ik zo gaaf vind aan deze opdracht is de vraag: wil je leren? De studenten laten zien dat je deze vraag beantwoord kunt krijgen (met een beetje moeite zélfs in de kleuterklas) en dat je daar uitdagend en zinvol onderwijs aan kunt koppelen.  In de dossiers die voor me liggen, proberen studenten mij te laten zien wat de leerlingen allemaal leren tijdens hún leerarrangement. Kerndoelen, vakdidactieken, visies op onderwijs…. er komt heel wat bij kijken. En eigenlijk denk ik dat de studenten zelf het allermeest leren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten